Small Business Coach

Ο προσωπικός “προπονητής” των πρωταθλητών.

Coaching για ποιους;

Σύμφωνα με στοιχεία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων, τόσο σε Ευρωπαϊκό, όσο και σε τοπικό επίπεδο. Συγκεκριμένα, στον Ελλαδικό χώρο, οι εν λόγο επιχειρήσεις ξεπερνούν το 95% του συνόλου , με τις πολύ μικρές να υπερβαίνουν το 96% αυτών.

Με αυτά τα δεδομένα, είναι βέβαιο πως οι σημερινές συνθήκες κρίσης δεν θα μπορούσαν να μην επηρεάσουν αρνητικά αυτή την κατηγορία επιχειρηματικότητας. Η πραγματικότητα που όλοι, μικρομεσαίοι επιχειρηματίες & ελεύθεροι επαγγελματίες βιώνουν, καθόρισε τις συνθήκες και δημιούργησε ένα μη λειτουργικό και δύσκολο στον χειρισμό, πλαίσιο λειτουργίας.

Κι όμως! Χιλιάδες “αθλητές” της καθημερινότητας, αγωνίζονται καθημερινά σε αντίξοες συνθήκες, να φτάσουν στον τερματισμό νικητές! Χιλιάδες νέοι επαγγελματίες, βάζουν κάθε χρόνο τον εαυτό τους στην δοκιμασία του επιχειρήν, βασιζόμενοι στις δυνάμεις τους, στις ιδέες τους και την έμφυτη ανάγκη του ανθρώπου για δημιουργία. Αψηφώντας τις “Κασσάνδρες”, μελετούν, οργανώνονται, αγωνίζονται και καταφέρνουν σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό ο καθένας τους, να κόψουν το νήμα του τερματισμού. Ανάμεσα τους και αυτοί που ξεχωρίζουν. Αυτοί που τα καταφέρνουν με τους καλύτερα δυνατούς όρους. Αυτοί που αποτελούν τους “ηγέτες” του κάθε κλάδου. Οι πρωταθλητές!

Ποιο είναι το “μυστικό της επιτυχίας” τους;

Ο γκουρού πέθανε, ζήτω ο γκουρού!

Αν κάποιος ρίξει μια ματιά ολόγυρα του, θα βρει ειδικούς κάθε είδους. Marketing experts, σύμβουλοι επιχειρήσεων, ακόμη και Coaches, που ισχυρίζονται πως κατέχουν την απόλυτη αλήθεια. Σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη εποχή, όπου η ηλεκτρονική επικοινωνία έχει κατακτήσει τα πάντα και οι πληροφορίες κινούνται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, οι “εύκολες” λύσεις προβάλλονται σε μεγάλο βαθμό ως πανάκια. Το μόνο που έχει κάποιος να κάνει, είναι να “πιστέψει” στον εαυτό του και να ακολουθήσει τις συμβουλές των ειδικών…

Αν όμως είναι τόσο “εύκολο” γιατί είναι και τόσο σπάνιο;

Πριν απ’ όλα, η κάθε επιλογή προϋποθέτει την καθαρή κρίση αυτού που την κάνει. Στην προκειμένη περίπτωση, ο κάθε μικρός ή μεσαίος επαγγελματίας, πριν ακόμη κάνει τις επιλογές του, χρειάζεται την αυτογνωσία που απαιτείται από τον στόχο του.

Ποιος είμαι;, Ποια είναι τα δυνατά μου σημεία, οι δυνάμεις μου; Σε ποιους τομείς τα “πάω καλά” και σε ποιους όχι; Τι έχω καταφέρει μέχρι σήμερα και πώς; Τι πραγματικά θέλω; Πώς θέλω να δω τον εαυτό μου και πώς την επιχείρηση μου σε βάθος χρόνου; Είναι μερικά από τα ερωτήματα που χρειάζεται να απαντηθούν πολύ πριν την επιλογή των βημάτων και των ενεργειών που θα γίνουν ώστε να οδηγήσουν στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Για τον Coach, όπως περιγράφεται από το συγκεκριμένο άρθρο, ο πελάτης, ο επιχειρηματίας, είναι η πηγή όλων των απαντήσεων. Είναι ο ειδικός που ξέρει τις λύσεις. Δουλειά ενός Bussines Coach είναι να τον φέρει σε επαφή με τις ξεχασμένες του “νίκες”, να ανακαλέσει τις θετικές του εμπειρίες και να τον “συγχρονίσει” με νέες γνώσεις ώστε εκείνος να κάνει τις επιλογές που του ταιριάζουν.

Ο Business Coach είναι ένας επαρκώς εκπαιδευμένος coach, με παρελθόν και γνώσεις σε θέματα μικρών επιχειρήσεων που επιβλέπει, βοηθά και φροντίζει το “τρένο” των σκέψεων και δράσεων του μικροεπιχειρηματία, ώστε εκείνο να μένει στις ράγες και στην κατεύθυνση της ανάπτυξης και εξέλιξης που ο ίδιος επιθυμεί, χορηγώντας του τα κατάλληλα εργαλεία ώστε να ξεπεραστούν (με τον καλύτερο δυνατό τρόπο) τα όποια εμπόδια της διαδρομής.

Ο Coach, αφού ακούσει ενδελεχώς το αίτημα του πελάτη του και το ερευνήσει τόσο ώστε να το κατανοήσει πλήρως, περιγράφει το πλαίσιο της συνεργασίας στο οποίο δεσμεύονται και οι δύο (συμβόλαιο). Η διάρκεια, οι στόχοι και η συχνότητα των συναντήσεων περιγράφονται με σαφήνεια ώστε και τα δύο μέρη να δεσμευτούν σε αυτά. Συστατικά στοιχεία της επιτυχίας αποτελούν η ικανότητα του Coach αλλά και η αφοσίωση του Coachee.

Τεχνικές, εργαλεία & προβλήματα.

Πρώτη, κύρια και αναντικατάστατη τεχνική Coaching είναι η ενεργητική ακρόαση. Βασισμένη στην “Μαιευτική” του Σωκράτη, η ενεργητική ακρόαση είναι το Α & το Ω μιας Coaching συνεδρίας.

Συχνά, στην καθημερινότητα μας και ίσως πιο έντονα στην επαγγελματική μας καθημερινότητα, μπορούμε να παρατηρήσουμε πως οι συνομιλητές σπανίως ακούν πραγματικά ο ένας τον άλλον. Συνήθως, απαντούν έχοντας στο μυαλό τους διαμορφωμένη μια εικόνα για τα λεγόμενα του συνομιλητή τους, μη δίνοντας την ευκαιρία στην σκέψη του πρώτου να ακουστεί και να κατανοηθεί πλήρως. Απαντούν, έχοντας σε πρώτο πλάνο την δική τους θέση-σκέψη με σκοπό να δώσουν την λύση που εκείνοι προκρίνουν. Ο Coach, χρησιμοποιώντας την ενεργητική ακρόαση ως τεχνική, δίνει τον χώρο και τον χρόνο που χρειάζεται, ώστε να ενισχύσει την αφήγηση του συνομιλητή του, να τον βοηθήσει να ξεδιπλώσει την σκέψη του, να ξανακούσει τις δικές του λέξεις, να τις σκεφτεί σε δεύτερο χρόνο και να τις εξελίξει. Το αποτέλεσμα, είναι πραγματικά εντυπωσιακό.

Πέρα από την ανάγκη της αυτογνωσίας, ένας αγωνιστής της καθημερινότητας, έχει την ανάγκη του κινήτρου. Κάθε ομάδα, κάθε ανθρώπινο σύνολο χρειάζεται έναν σκοπό, ένα όραμα μεγαλύτερο από αυτή για να λειτουργήσει. Κάθε επιχειρηματίας, είναι ένας ηγέτης μιας μικρής ή μεγαλύτερης επιχείρησης, μιας μικρής ή μεγαλύτερης ομάδας. Χρειάζεται λοιπόν ένας σκοπός, μια αιτία, ένα όραμα, ώστε ο οποιοσδήποτε να “κάνει την δουλειά” δίνοντας το 110% των δυνατοτήτων του.

Σύμφωνα με τον γνωστό σε όλους Steve Jobs της Apple:

You’ve got to find what you love. And that is as true for your work as it is for your lovers. Your work is going to fill a large part of your life, and the only way to be truly satisfied is to do what you believe is great work. And the only way to do great work is to love what you do.”

Σε ελεύθερη μετάφραση, “αν κάνεις αυτό που αγαπάς, θα αγαπάς αυτό που κάνεις.”

Αυτό, το εταιρικό, ή το προσωπικό σου όραμα, είναι και η κινητήριος δύναμη για τους ανθρώπους γύρω σου. Είναι ο ”μαγνήτης” που θα τραβήξει τους αντίστοιχους συνεργάτες. Είναι ο ορίζοντας της επιτυχίας του, που θα σου δώσει την δύναμη να συνεχίσεις και την ικανοποίηση να φτάσεις μέχρι το τέλος.

Για το Coaching, η έννοια του οράματος είναι κομβική για την διαμόρφωση του στόχου. Κάθε επιμέρους στόχος σχετίζεται σε έναν βαθμό με το όραμα του πελάτη.

Πως όμως μπορούμε να ανταποκριθούμε στις πολλές, μεγάλες και συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες της σύγχρονης διοίκησης;

Πολλές φορές μέσα στην εβδομάδα, ανακαλύπτουμε πως οι 24 ώρες της ημέρας δεν είναι αρκετές για να φέρουμε εις πέρας τις εργασίες που έχουμε αναθέσει στον εαυτό μας. Ο επικεφαλής, αλλά και τα στελέχη μιας μικρής επιχείρησης μοιάζουν με “πολυεργαλεία” που καλούνται να ολοκληρώσουν ταυτόχρονα, πολλές και διαφορετικές εργασίες. Οι άνθρωποι που καταφέρνουν να ανταπεξέλθουν με αρτιότητα στις σύγχρονες επιχειρησιακές ανάγκες, δεν είναι εκείνοι που “κάνουν την νύχτα μέρα”, αλλά εκείνοι που έχουν την δυνατότητα να θέσουν προτεραιότητες και να εστιάσουν σε αυτές.

Όποια κι αν είναι η οικονομική κατάσταση, όποια κι αν είναι η εποχή, όποια κι αν είναι η επιχείρηση, η σωστή συνεργατική λειτουργία αποτελεί το απόλυτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα! Συνεργασία σημαίνει πως το άθροισμα του συνόλου, είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των ατομικών επιδόσεων. Αυτό, σήμερα, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει το αντίδοτο στην έλλειψη διαθέσιμου κεφαλαίου, ή ρευστότητας. Είναι σίγουρο και πιστεύω πως αποδεικνύεται από την προσωπική εμπειρία του καθενός, το γεγονός ότι η ύπαρξη χρηματικού πλεονάσματος δεν εξασφαλίζει και την επιτυχία μιας επιχείρησης παρά το γεγονός ότι την διευκολύνει. Ταυτόχρονα, οι περισσότεροι από εμάς έχουμε την εμπειρία κάποιας επιτυχίας που πραγματοποιήθηκε λόγο μιας καλής συνεργασίας. Σήμερα, κάθε μικρός επιχειρηματίας, έχει την ανάγκη να μετατρέψει σε κανόνα αυτή την βέλτιστη πρακτική.

Value for money.

Όταν μιλάμε για επιχειρήσεις και επιχειρηματίες, η έννοιες του κόστους και της απόδοσης είναι συνυφασμένες με την ανάγκη και την επιλογή. Για να επιλέξει κάποιος το Coaching ως εργαλείο προσωπικής και εταιρικής ανάπτυξης, θα πρέπει να πειστεί ότι αυτό θα “αξίζει τα λεφτά του”.

Εδώ θα σας απογοητεύσω!

Αν κάποιος περιμένει ότι θα βρει μια πρακτική που θα του εξασφαλίσει 100% επιτυχία, τότε μάλλον θα πρέπει να ψάξει στις εξαγγελίες των πολιτικών (όλοι είναι σίγουροι για τη επιτυχία), ή να εναποθέσει τις ελπίδες του σε κάποιον Θεό (αυτός σίγουρα θα ξέρει). Όταν μιλάμε για αποτελέσματα συνεργασίας ανθρώπων, αυτά εξαρτώνται από τους συμμετέχοντες και την δυναμική της συνεργασίας.

Παρ’ όλα αυτά, έχει αποδειχτεί πως ο λόγος της ραγδαίας ανάπτυξης της “Τέχνης του Coaching” παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια, είναι η αποτελεσματικότητα του.

Το Coaching όμως, δεν κάνει θαύματα. Ας το σκεφτούμε αναλογικά με έναν προπονητή (coach) στον χώρο του αθλητισμού. O Coach σε βοηθά να αναπτύξεις τις αθλητικές σου επιδόσεις με βάση τις δικές σου αθλητικές δυνατότητες. Εργάζεται πάνω σε ένα πλάνο δράσης, ώστε η απόδοση του αθλητή να φτάσει στο 100% των δυνάμεων του. Ο Business Coach, βοηθά με τον ίδιο τρόπο στην ανάπτυξη των επιχειρηματικών δυνατοτήτων. Πολλές φορές, οι πελάτες έρχονται ενθουσιασμένοι με την λογική ότι έχουν βρει τον ειδικό που θα τους δείξει τον δρόμο προς την επιχειρηματικότητα. Με έκπληξη όμως, ανακαλύπτουν ότι δεν υπάρχει ένας μοναδικός δρόμος και το ζήτημα που προκύπτει είναι ποιος είναι αυτός που ταιριάζει καλύτερα σε αυτούς. Ποιος είναι ο δικός τους δρόμος.

Πως όμως μπορεί κάποιος να αξιολογήσει τα οφέλη του Coaching;

Πραγματικά αναρωτιέμαι, πόσο μπορεί κάποιος να αξιολογήσει μια επιτυχημένη πώληση γιατί κατάφερε να “ακούσει” τον πελάτη και τις ανάγκες του, πόσο μπορεί να μετρήσει τα οφέλη που προέκυψαν από την επιτυχημένη δράση ενός συνεργάτη εξ αιτίας της σωστής του εκπαίδευσης, το γεγονός ότι “γλύτωσε” το λάθος, ή ακόμη πόσα χρήματα κέρδισε κάποιος γιατί κατάφερε να “κλείσει” μια ζημιογόνα επιχείρηση ξεμπερδεύοντας το κουβάρι της ζωής του;

Το Business Coaching, είναι η “τελευταία λέξη” στον τομέα της οργανωτικής παρέμβασης σε ότι αφορά τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Δανειζόμενος την έκφραση ενός “πελάτη”, θα πω πως, “όταν είσαι στην ζούγκλα, θα πρέπει να βρεις το ξέφωτο και να βρίσκεσαι εκεί όταν περάσει το αεροπλάνο, ώστε να σε δει.”

Το coaching κάνει ακριβώς αυτό!

Σε βοηθά να δεις το δικό σου “ξέφωτο” και σε “προπονεί” ώστε να βρεθείς στην κατάλληλη θέση, την κατάλληλη στιγμή. Σε “προπονεί”, ώστε να αξιοποιήσεις το 100% των δυνατοτήτων σου για να βρεθείς πρώτος στο “νήμα”, στο τέλος του αγώνα.

Γιατί αξίζεις την κάθε βοήθεια που μπορείς να έχεις…

Θωίδης Βασίλης

Sales Consultant

Small Bussines Coach